Ketonska dieta za hujšanje - da ali ne?

Ketonska dieta za hujšanje - da ali ne?
Ketonska dieta za hujšanje - da ali ne?

Ketonsko (ketogeno) dieto so začeli prakticirati že 100 let nazaj, ko je služila kot zdravilo za epileptične napade pri otrocih. Ketonska dieta je šele v osemdesetih letih postala popularna metoda za izgubo maščobe. Poznamo jo tudi pod imeni Atkinsova dieta, po dr. Atkinsu, ki je dieto populariziral. Pa je dieta res tako učinkovita, kot trdijo? Je boljša izbira od preostalih diet, npr. diete z manj maščob?

Kaj pravzaprav je ketonska dieta?

Gre za način prehranjevanja, pri katerem močno omejimo vnos ogljikovih hidratov (vse do le 20g na dan). Vnos beljakovin ostaja več ali manj enak, vnos maščob pa se bistveno poveča. Ob tako zmanjšanem vnosu ogljikovih hidratov, prisilimo telo, da prične maščobo spreminjati v t.i. ketonska telesca. To stanje imenujemo ketoza. Ketonska telesca so tako koriščena kot nov, primarni vir energije.

Prednosti in slabosti ketonske diete

Dieta ima prednosti in potencialne pozitivne učinke za ljudi z epileptičnimi napadi, Alzheimerjevo boleznijo, multiplo sklerozo, avtizmom in celo ljudi z rakom na možganih. Nekatere dosedanje raziskave so opravljali na manjših sesalcih in ne ljudeh, zato dokazov primanjkuje.

Kar nas bolj zanima, je dejanski učinek diete na hujšanje in izgubo maščobe. Raziskave kažejo, da ljudje, ki prakticirajo ketonsko dieto, na začetku hitreje izgubljajo težo, v primerjavi s tistimi, ki so na bolj tradicionalnih dietah, dietah z manj maščobe ali npr. mediteranski dieti. Je pa zanimivo, da razlika v izgubi kilogramov s časoma izgine in po nekaj mesecih ni razlik.

Obširna raziskava s 609 ljudmi je pokazala, da po 1 letu hujšanja, ni bilo razlik v izgubi kilogramov med skupino, ki je bila na ketonski dieti (omenjeni ogljikovi hidrati) in skupini, ki je bila na dieti z manj maščobami. Čeprav sta dieti navidezno zelo različni, so rezultati zelo podobni.

Ljudje pri ketonski dieti, zaradi popolne omejitve ogljikovih hidratov, pogosto pojedo preveč mesa, procesirane hrane in vnašajo le eno vrsto maščob, po navadi nasičeno. Ljudje s težavami z ledvicami, morajo biti pazljivi, saj dieta lahko poslabša njihovo stanje.

Ena izmed glavnih slabosti diete, kar je tudi razlog, da je sam ne podpiram, je da se jo je na dolgi rok težko držati. To pa je najboljša lastnost, ki jo dieta lahko ima. Popolna omejitev ogljikovih hidratov močno zoži izbor živil, hrane in restavracij.

Torej, da ali ne?

Ketonska dieta deluje, v tem ni dvoma. Na kratki rok je bolj učinkovita od tradicionalnih, na dolgi pa ne. Je bolj zahtevna in ima več stranskih učinkov (slab zadah, vrtoglavica, težave s prebavo in spanjem). Namesto da iščemo novo, revolucionarno dieto in bližnjico, predlagam uravnoteženo prehrano, bogato s sadjem in zelenjavo, mesom, ribami, raznolikimi maščobami in čim bolj nepredelano hrano. Diete in vadbeni programi so danes kot modne muhe in vsaki pač ni potrebno slediti.

Campos, M. (2017). Ketogenic diet: Is the ultimate low-carb diet good for you?. Harvard Health Publishing. Pridobljeno dne 5.6.2018 iz: www. health.harvard.edu/blog/ketogenic-diet-is-the-ultimate-low-carb-diet-good-for-you-2017072712089

Tello, M. (2018). Which diet is best for long-term weight loss? Harvard Health Publishing. Pridobljeno dne 6.6.2018 iz: www. health.harvard.edu/blog/weight-loss-for-life-the-dietfits-study-2018040913595
Stanton, M.V. in drugi (2017). DIETFITS study (diet intervention examining the factors interacting with treatment success) – Study design and methods. Contemp Clin Trials. 2017 Feb;53:151-161.
Gardner, C.D. (2018). Effect of Low-Fat vs Low-Carbohydrate Diet on 12-Month Weight Loss in Overweight Adults and the Association With Genotype Pattern or Insulin Secretion: The DIETFITS Randomized Clinical Trial. JAMA. 2018 Feb 20;319(7):667-679.

Sorodne objave
So oreščki in suho sadje zdrava hrana?
Fat burner za hujšanje
Hujšam. Kako pogosto naj se tehtam?
Sok rdeče pese - naravni doping
Ketonska dieta za hujšanje - da ali ne?
Biggest Loser Slovenija - Kaj se s tekmovalci zgodi po koncu oddaje in zakaj ni primerna
Beljakovine
Maščobe
Ogljikovi hidrati
Makrohranila
Hujšanje in kako shujšati
Izotonični napitki in hrana med vadbo?
4 faktorji, ki vplivajo na učinkovitost nadomeščanja energije po treningu
Magnezij, inzulinska rezistenca in debelost
Imate morda tudi vi metabolni sindrom in inzulinsko rezistenco?
LAŽ: HIIT in kurjenje maščob še dolgo po vadbi
Kako izgleda idealna prehrana nogometaša?
Kofein pred vadbo lahko poveča kurjenje maščob
Zakaj čaj z limono ni učinkovito zdravilo proti prehladu
Kadilci potrebujejo 2x več vitamina C kot vsi ostali
Hrana bogata s kalijem preprečuje izgubo mišične mase z leti
Vadba med hujsanjem
Izgubljanje maščobe
Mit: Fizična aktivnost ne porabi veliko kalorij
Kofein izniči učinek kreatina
Kako podlaga, po kateri hodimo, vpliva na porabo kalorij in hujšanje?
Katera vzdržljivostna vadba najbolj vpliva na dvig rastnega hormona?
Dva vitamina, ki krepita naš imunski sistem med napornimi treningi
Katera hrana znižuje glikemični indeks?
Zrelost sadja
Kako pripraviti testenine z nižjim glikemičnim indeksom?
Velikost delcev hranila in ostala makrohranila
Je hladna hrana res nezdrava?
Glikemični indeks
Neaktivni suhi in srčne bolezni
Raztezanje in "muskelfiber"
Tudi krompir je lahko naš prijatelj
Nizkokalorične diete podaljšujejo življenjsko dobo

Vam je všeč blog?

Kontaktirajte nas
Enter weight